e-Doręczenia dla przedsiębiorców
e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Krajowy System Doręczeń Elektronicznych będzie wdrażany etapami, ale już od 01.10.2029 roku wszystkie podmioty publiczne będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez usługę e-Doręczenia.
Skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały mieć również podmioty niepubliczne.
Od 30 grudnia 2023 roku osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE) oraz doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają. Dotyczy to następujących zawodów zaufania publicznego:
- adwokata,
- radcy prawnego,
- doradcy podatkowego,
- doradcy restrukturyzacyjnego,
- rzecznika patentowego,
- notariusza.
Termin, od którego podmioty zarejestrowane w CEIDG i KRS mają obowiązek posiadania skrzynki do e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w odpowiednim rejestrze.
Firmy rejestrujące działalność w KRS po 30 grudnia 2023 roku, a w CEIDG od 1 stycznia 2024 roku, będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń razem z rejestracją firmy.
Podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 30 grudnia 2023 roku muszą mieć adres do e-Doręczeń od 30 marca 2024 roku.
Podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku objęte zostaną obowiązkiem e-Doręczeń od 1 października 2026 roku jeśli w okresie od 30 września 2025 roku do 30 września 2026 roku nie będą zmieniały danych w CEIDG. Jeśli natomiast w podanym okresie dokonają zmian w CEIDG, to zostaną objęte obowiązkiem w dniu wpisu ich adresu do e-Doręczeń w BAE.